-آيات برائت از مشركين در چه سالي در چه روزي توسط چه كسي قرائت شد؟
(0)
-لطفاً راجع به آيه قرآن كه مي فرمايد كل من عليها فان و يبقي وجه ربك ذلجلال و الا كرم و گفته شاعر كه مي گويد در هر دو جهان فقط خداي ماند و بس و باقي همگي كل من عليها فانذ توضيح فرمايد ؟(0)
-2-چرا ما مسلمانان در نماز در آيه ي اهدناالصراط المستقيم به صورت جمعي دعا ميكنيم و از ضمير جمع استفاده مي نمائيم ؟(0)
-1- در آيه مباركه { انا انزلناه في ليله القدر } ضمير «ه » در انزلناه به كجا بر مي گردد و استناد آيه به انزال قرآن در كجاي آن مي باشد ؟(0)
-- چرا در قرآن « فيه هدي للمتقين » آمده پس غير متقين چگونه به هدايت برسند ؟(0)
-آيا در مورد عمر و ابوبكر آيه اي در قرآن وجود دارد؟(0)
-فصيح ترين آيه قرآن كدام است؟
(0)
-مقصود از اين آيه كه: «محمّد پدر هيچ يك از مردان شما نيست» چيست؟
(0)
-آيات مختلفي كه بيانگر خلقت انسان است و مثلاً در برخي از آنها خلقت انسان از خاك و در برخي از آب دانسته شده است، چگونه توجيه مي شود؟
(0)
-آيا اين كه در قرآن آمده است: «لن يصيبنا اِلاّ ما كتب الله لنا;(1) هيچ حادثه اي براي ما رخ نمي دهد مگر آنچه خداوند برايمان مقدّر كرده است.» با اختيار انسان سازگار است؟
(0)
-آيات برائت از مشركين در چه سالي در چه روزي توسط چه كسي قرائت شد؟
(0)
-لطفاً راجع به آيه قرآن كه مي فرمايد كل من عليها فان و يبقي وجه ربك ذلجلال و الا كرم و گفته شاعر كه مي گويد در هر دو جهان فقط خداي ماند و بس و باقي همگي كل من عليها فانذ توضيح فرمايد ؟(0)
-2-چرا ما مسلمانان در نماز در آيه ي اهدناالصراط المستقيم به صورت جمعي دعا ميكنيم و از ضمير جمع استفاده مي نمائيم ؟(0)
-1- در آيه مباركه { انا انزلناه في ليله القدر } ضمير «ه » در انزلناه به كجا بر مي گردد و استناد آيه به انزال قرآن در كجاي آن مي باشد ؟(0)
-- چرا در قرآن « فيه هدي للمتقين » آمده پس غير متقين چگونه به هدايت برسند ؟(0)
-آيا در مورد عمر و ابوبكر آيه اي در قرآن وجود دارد؟(0)
-فصيح ترين آيه قرآن كدام است؟
(0)
-مقصود از اين آيه كه: «محمّد پدر هيچ يك از مردان شما نيست» چيست؟
(0)
-آيات مختلفي كه بيانگر خلقت انسان است و مثلاً در برخي از آنها خلقت انسان از خاك و در برخي از آب دانسته شده است، چگونه توجيه مي شود؟
(0)
-آيا اين كه در قرآن آمده است: «لن يصيبنا اِلاّ ما كتب الله لنا;(1) هيچ حادثه اي براي ما رخ نمي دهد مگر آنچه خداوند برايمان مقدّر كرده است.» با اختيار انسان سازگار است؟
(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:48123 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:6

در مورد سجدههاي واجب قرآن و چگونگي انجام سجده، توضيح دهيد؟

در چهار سوره از قرآن كريم، هر كدام، يك آيه وجود دارد كه اگر انسان بخواند يا گوش به آن فرا دهد، بعد از تمام شدن آن آيه بايد فوراً سجده كند و اگر فراموش كرد، هر وقت يادش آمد بايد سجده كند.

آن سورهها عبارت است از:

1. سورة سجده (حم سجده) آيه 15; 2ـ سورة نجم، آية 62

3. سورة علق (اقرأ) آيه 19; 4ـ سورة مباركه فصّلت (الم تنزيل) آية 37( ر.ك: توضيحالمسائل امام خميني;، مسألة 1093. )

آيه يا دعاي خاصي واجب نيست; بلكه بنابر نظر مبارك حضرت امامخميني;: هرگاه انسان، در سجدة واجب قرآني، پيشاني را به قصد سجده بر زمين بگذارد، اگر چه ذكر نگويد، كافي است و گفتن ذكر، مستحب است و بهتر است بگويد:

لا اله الاّ اللهُ، حقّاً حقّاً، لا اله الاّ اللهُ، ايماناً و تصديقاً، لا اله الاّ اللهُ، عبوديةً و رقّاً، سجدتُ لك يا ربِّ تعبّداً و رقّاً، لامستنكفاً و لامستكبِرًا بَلْ اَنَا عبدٌ ذليلٌ خائفُ مستجيِرٌ.( ر.ك: رساله توضيحالمسائل، امام خميني;، مسأله 1098. )

در روايات و سخنان پيامبر اكرمو پيشوايان و امامان معصوم: آمده كه به هنگام تلاوت يا شنيدن اين چهار آيه، سجده كردن واجب است از جمله: حضرت امام صادقميفرمايد: اگر چيزي از آيات عزايم (يعني آيات سجده دار در چهار سوره علق، نجم، سجده، فصلت) خوانده شد و تو آن را شنيدي بيدرنگ سجده كن در هر حال كه باشي; چه بدون وضو و... ولي در ساير آيات سجدهدار قرآن (آنهايي كه داراي سجده مستحب هستند) در سجده كردن اختيار داري.( وسائل الشيعه، شيخ حر عاملي، ج 6، ص 240، مؤسسه آل البيت، قم. )

از كلام و سخن حضرت امام صادقبه دست ميآيد كه بعد از تلاوت يا شنيدن آيات سجدهدار واجب، امر و دستور به سجده داده شده و فوراً بايد سجده كرد.( ر.ك: تفسير نمونه، آيت الله مكارم شيرازي و ديگران، ج 22، ص 576; ج 27، ص 169، دارالكتب الاسلامية، تهران. )

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.